פונדקאות

לקראת הליך פונדקאות – המוקדים שחובה להכיר

עוד רגע תצאו למסע חייכם שבסופו תחזיקו בידכם תינוק או תינוקת להם חיכיתם שנים רבות כל כך. האינטרנט מלא במידע שיכול לבלבל, מילים על מילים, חוקים ותנאים וכמובן גם מחירים, מרוב מידע אנשים מרגישים מוצפים ובעיקר – אין להם מושג מאיפה להתחיל. אז הכנו עבורכם מדריך פונדקאות מקוצר עם כל התחנות שחובה עליכם להכיר לפני שיוצאים לדרך, מוכנים? כדאי להמשיך לקרוא. 

שלב הטפסים 

הפונדקאות גם בארץ וגם בחו"ל טומנת בחובה לא מעט תנאים שיאפשרו לבצע את ההליך. במדינות שונות בעולם בהן הפונדקאות מותרת, תנאים שונים, כך למשל בגיאורגיה רק זוגות הטרוסקסואליים יכולים להתחיל הליך פוריות ובישראל אחרי תיקון החוק יכולים גם זוגות חד מיניים לבצע אותו. אחרי ההבנה היכן ניתן לבצע את ההליך ולאחר שיש את הסכום הנדרש כדי לבצע אותו, אפשר לצאת לדרך. 

בשלב הראשון יש להמציא טפסים רבים, בין היתר חוות דעת רפואיות, תיק רפואי, חוות דעת פסיכולוגית, ואז יש להגיש בקשה לקבלת אישור לתהליך הפונדקאות. טפסים אלה יכללו את טופס הבקשה, צילום של תעודת הזהות כולל הספח שלה, תצהירים, דו"ח רישום פלילי, תמצית רישום משרד הפנים, חוות דעת מרופא מומחה גניקולוג, וחוות דעת מרופא המשפחה. הפונדקאית מהצד שלה עוברת ראיון ומבחנים שבודקים את משאביה הנפשיים, את אישיותה ואת המוטיבציה שלה לביצוע ההליך. 

חתימה על הסכם

אחרי האישורים הצדדים חותמים ביניהם על הסכם שמסדיר תנאי פונדקאות ועד לפרטי הפרטים הכי קטנים. שני הצדדים צריכים לחתום על ההסכם והוא צריך להיות מאושר על ידי הוועדה, לאחר האישור אפשר לצאת לדרך. 

טיפולים הורמונליים

אחרי החתימה על ההסכם הפונדקאית תתחיל לקבל טיפול הורמונלי, זאת כמובן בהתאם לצורך ובאישור הרופא המטפל. בדרך כלל הטיפול יהיה דחיית הביוץ תוך עיבוי רירית הרחם לקראת ההיריון. בשלב זה האם המיועדת תעבור גם כן טיפולים הורמונליים להגברת הביוץ, ביום המתאים לכך הביציות יישאבו, הן יופרו בזרע בן הזוג ויוחזרו לרחמה של הפונדקאית. במידה וההיריון נקלט ניתן לצאת לדרך ולחכות ללידה הקרובה. 

אילו מוסדות כדאי להכיר לקראת ההליך? 

אין ספק שהליך הפונדקאות יכול להיות רכבת הרים של רגשות, המידע, החוקים, העלויות הכספיות והשינויים הרבים יכולים לבלבל כל אחד, ולכן מומלץ להכיר מספר מוקדים שיכולים לספק מידע מקיף ועדכני על התחום. את ההליך כולו מומלץ לבצע באמצעות מרכז מקצועי וותיק לו ניסיון רב בפונדקאות בארץ ובחו"ל, ואפשרות להציב את טובי אנשי המקצוע לביצוע ההליכים. 

מרכז שכזה יסייע גם בבירוקרטיה ההתחלתית, אך גם בניהול הבירוקרטיה לאחר הלידה, כאשר אין להורים המאושרים רגע דל כדי להתעסק בבתי משפט, בדיקות גנטיות ושאר פרוצדורות שמחייבות וחשובות. 

הבחירה במוסד המתאים צריכה להיות על פי ידע מקדים, קריאת חומרים וכניסה לאתרים, שמיעת חוות דעת מנשים אחרות שעברו את ההליך גם מהצד של הפונדקאית אך גם מצדם של ההורים הטריים. האם ההליך עבר עבורם באופן חלק? האם היו קשובים להם וצרכיהם? האם הייתה גישה לפונדקאית וההתאמה הייתה מדויקת? כל הנושאים הללו חשובים ביותר לבדיקה כדי לבחור את החברה שתהיה חלק משמעותי מחייכם לתקופה הקרובה, והיא תהיה גם זו שתוביל לתוצאה אליה אתם כה מייחלים – ילד או ילדה משלכם.