בטיחות לעובדים

מנהלי פרוייקטים – כך תעניקו כלים לעבודה בטוחה לעובדים שלכם

תאונות עבודה הן התוצאה העגומה והמצערת ביותר, של עבודה לא בטיחותית או פעילות המתבצעת בניגוד להוראות. השכיחות של תאונות מסוג זה, עולה כאשר סביבת העבודה מאתגרת במיוחד ומהווה סיכון בפני עצמה. המטרה של הדרכת עובדים לבטיחות היא למנוע תאונות כאלה ואת הנזקים הנגרמים כתוצאה מהן והיא מהווה חובה חוקית של מעסיק כלפי עובדיו. 

באילו נושאים הקשורים לבטיחות ניתן להדריך עובדים?

נושאי הדרכות בטיחות המיועדות לעובדים הם מגוונים ויכולים לגעת במגוון סוגיות, הקשורות לשמירה על סביבת עבודה בטוחה – ולפעילות נכונה בתוך סביבת העבודה. הדרכה כזאת צריכה לכלול הן מושגים בסיסיים מתחום הבטיחות, הרלוונטיים לכל מקום עבודה – והן העמקה ספציפית באשר לפעילות המתבצעת במסגרת עיסוקם של העובדים עצמם הנוכחים בהדרכה, למשל:

  1. הדרכת עבודה בגובה – הכוללת הסבר בנוגע למצבים שונים בעבודה, אלמנטים עליהם עומדים פועלים בגובה רב, ביצוע פעולות שונות בגובה ועוד.
  2. בטיחות אש – למידה על הסיכונים שבאש, התמודדות עם מצבי חירום הקשורים בשריפות וכדומה.
  3. עבודה עם חומרים מסוכנים – ניהול סביבת עבודה בטוחה ומניעת נזקים.

מדוע החוק מחייב מנהלים להעביר הדרכות בנוגע לבטיחות בעבודה?

המטרה של הדרכות בטיחות בארגונים היא להכשיר את העובדים בצורה המיטבית, לעבודה בטוחה במסגרת תפקידם ולמניעת פציעות ונזקים מסוגים שונים. כאשר העובדים מוסמכים לביצוע הפעולות שאליהן הם נדרשים ומודעים לסיכונים הקיימים כפועל יוצא מהן, הם צפויים לצמצם למינימום את תאונות העבודה והתוצאה היא שמירה מירבית על חיי אדם ומניעת פציעות וכן נזקים פיננסיים לארגון שאליו הם משתייכים.

כדאי להתאים את ההדרכה לתחום העיסוק

חשוב שעובדים יעברו הדרכות בטיחות שרלוונטיות אליהם ומאפשרות להם להבין לעומק, את סביבת העבודה שלהם ואת הסיכונים הבטיחותיים הנלווים לפעילות אותה הם מבצעים מדי יום ביומו. הדרכה בנוגע לעבודה בגובה, למשל, היא חיונית והכרחית עבור פועלי בניין – אך איננה רלוונטית עבור עובדי מעבדה, שמוטב שיעברו הדרכה ייעודית שהנושא העיקרי שלה הינו עבודה עם חומרים מסוכנים.

ההשקעה הכלכלית של ארגון בהדרכות בטיחות מקצועיות עבור העובדים היא משתלמת הן בהיבט של שמירה על בטיחותם – והן בהיבט הכלכלי, למניעת נזקים כספיים או תביעות אפשריות של עובדים, שנפגעו בזמן פעילותם בשל היעדר הדרכה מתאימה לעבודה.

מתי חובה למנות אחראי לעניין הבטיחות בעבודה?

ארגונים גדולים המונים למעלה מחמישים עובדים, מחויבים למינוי של אחראי בטיחות קבוע, או פרויקטלי, שמהות תפקידו היא לייצר תכנית סדורה לניהול הדרכות בטיחות במקום העבודה, הרלוונטיות לתחום העיסוק בארגון ולקבוצת העובדים הספציפית. במקביל עליו לבצע ביקורות בטיחות ולדווח למנהלים על מפגעים פוטנציאליים, לצורך טיפול אפקטיבי ומהיר בהם.

חברת מוזי בוטון מעבירה הדרכות בטיחות מגוונות לעובדים בהתאם לנדרש, מסייעת למנהלים ומעבירה אינפורמציה חשובה ורלוונטית לכל ארגון המבקש להעניק לעובדיו הדרכה ממוקדת, יעילה ומלאה בתחום הבטיחות בעבודה.